張崑崙書院與蘭州大學共同舉辦2022 “雲上共訪絲綢之路行系列活動
CKLC Joins Lanzhou University in Launching online Programme “Silk Road and Ancient Chinese Culture Study Tour” 2022

2022年9月10日正值中秋和教師節雙節之際,蘭州大學與澳門大學張崑崙書院共同舉辦的系列活動“雲上共訪絲綢之路行”正式開幕。當日早晨於線上舉辦了系列活動的啟動儀式及主題講座。澳門大學張崑崙書院院長張美芳教授、蘭州大學港澳臺辦公室及團委相關負責人出席幷發表致辭。本次啓動儀式及主題講座采取線下與線上相結合的方式進行,兩校共有80多名師生出席該次活動。本次系列活動將一直持續到本年度10月16日。

張美芳院長在致辭中回顧了2019年暑假帶領張崑崙書院25位同學與蘭州大學的師生們一起,攜手同走絲綢之路的美妙經歷,并分享了當時的照片和感受。在13日的行程中,大家能深入瞭解及學習甘肅的絲路文化、黃河文化、長城文化及紅色革命等,切身體驗了甘肅歷史文化及經濟社會發展的成就與魅力,同時與蘭州大學的師生結下深厚的友誼,收穫滿滿。澳大張崑崙書院學生陳俊也獲邀作爲學生代表發言,回顧其去年參加絲綢之路行的親身經歷及感受。

澳大張崑崙書院和蘭州大學已合作多年,此前已有三批同學和蘭大學子共走絲綢之路,活動反響熱烈,每次開放在一天時間內會有過百位學生踴躍報名。今年因疫情原因,未能舉辦線下活動,於是雙方共同發起了“雲上共訪絲綢之路行” 系列活動,該項目設計了豐富的活動內容,通過絲路大講堂、非物質文化遺產體驗、名勝古跡直播導覽、各種小測驗等形式,讓同學們在線上也能感受到絲路魅力,加深兩校師生的交流與互動。

On September 10, 2022, Lanzhou University and Cheong Kun Lun College (CKLC) of the University of Macau Jointly Lunched the Online Program “Silk Road and Ancient Chinese Culture Study Tour” 2022.

The opening ceremony and a theme lecture were held online on the same day. CKLC College Master Professor Zhang Meifang, and people from the Hong Kong, Macao and Taiwan Affairs Office and China Youth League Committee of Lanzhou University attended the ceremony and delivered opening speeches. The opening ceremony and the theme lecture were conducted in a combination of offline and online. More than 80 teachers and students from the two universities attended the event. A series of events will be going on until October 16th, 2022.

撰文:王安卓,碩究生二年級。